Winterdip? 7 tips tegen vermoeide ogen!

2 november 2018

Het is u vast niet ontgaan dat we weer minder daglicht hebben. Nu we in het najaar zitten en de wintertijd is zojuist ingegaan, beginnen veel mensen langzaam hun winterdip te ervaren. Ook last van een winterdip? Voor de vermoeide ogen hebben wij de 7 beste tips op een rij gezet!

Tip 1: Winterslaap

De eerste tip lijkt voordehandliggend, maar wordt door veel mensen onderschat: genoeg slaap. De meeste mensen hebben 7-8 uur slaap per nacht nodig (dit hangt onder andere af van de leeftijd). Slaaptekort resulteert in vermoeide of ‘zware’ ogen en kan een naar pijntje veroorzaken achter de ogen.

Tip 2: Walking in the winter wonderland

Ondanks dat het kouder wordt adviseren wij u om nog regelmatig naar buiten te gaan. Een rondje buiten lopen na de lunch in uw pauze kan echt al schelen. Probeer alsnog zo veel mogelijk daglicht mee te pakken, dit is namelijk erg goed voor de ogen. Daarnaast bent u op dat moment weer even achter uw computerscherm vandaan en hebben uw ogen even de kans om goed tot rust te komen.

Tip 3: Verwelkom al het daglicht!

Zojuist noemden we al dat het opzoeken van daglicht goed is voor de ogen. Hier hebben we nog een tip voor: open de gordijnen thuis en op werk. Natuurlijk licht reduceert namelijk de productie van melatonine (het stofje waardoor we moe worden). Daarnaast kan een donkere omgeving nog meer aanzet tot een winterdip geven. Zet dus wel het licht aan als het buiten nog donker is, maar open de gordijnen vast om alles uit de dag te halen!

Tip 4: Voorkom vitaminetekort

Uw lichaam maakt zelf vitamine D aan door zonlicht. Een tekort aan vitamine D resulteert onder andere in vermoeidheid, dus lijkt deze tip duidelijk: zorg ervoor dat u in de winter voldoende vitamine D binnenkrijgt! Vitamine A helpt ook tegen vermoeidheid. De ogen hebben vitamine A nodig om licht om te kunnen zetten in elektrische signalen aan de hersenen. Hierdoor zien we overdag kleur en kunnen we in de avond zwart-wit contrasten zien.

Tip 5: Digitale levensstijl

Eerder hebben we al vastgesteld dat beeldschermen niet erg goed zijn voor vermoeide ogen. Buiten een rondje lopen helpt al veel, maar mocht u toch nog veel tijd achter een scherm (moeten) doorbrengen dan hebben we de volgende tip: knipperen. Dit helpt namelijk tegen droge ogen, wat weer voorkomt dat ze snel moe worden.

Een speciale computerbril zou ook een uitstekende oplossing bieden voor mensen die veel tijd doorbrengen achter een scherm. Essilor Eyezen brillenglazen zorgen voor een natuurlijke kijk-houding en voorkomen zo vermoeide ogen. Als Essilor dealer kunnen wij u verder informeren en adviseren, vraag ernaar in de winkel!

Tip 6: Zicht op de donkere wegen

Spendeert u veel tijd op de weg? Dan zal u in de winter ongetwijfeld vaker in het donker rijden en goed zicht is dan erg belangrijk. Tegenlicht van andere auto’s en reflecties verminderen uw zicht, veel bestuurders geven aan hier last van te hebben tijdens het rijden. Nu heeft Varilux speciale brillenglazen ontwikkeld voor in de auto. Een speciale coating zorgt dat uw zicht in het donker tot 90% minder wordt beïnvloed door reflecties. De Varilux Roadpilot glazen zijn verkrijgbaar in onze winkel. Wij geven u graag meer informatie!

Tip 7: Oogdruppels

Het voorkomen van vermoeide ogen is natuurlijk de verstandigste manier, maar mocht u toch al last hebben van een winterdipje, dan willen oogdruppels hier nog bij helpen. Speciale oogdruppels tegen vermoeide ogen kalmeren de ogen en hebben een verfrissend effect. Zo hebben wij verschillende soorten oogdruppels zonder conserveringsmiddel die zorgen voor een betere bevochtiging van uw ogen.

Heeft u regelmatig last van vermoeide ogen en kunt u de oorzaak niet herkennen in de bovenstaande tips? Maak een afspraak met een opticien in onze winkel!