Blauw licht slecht voor de slaap van uw kind

1 juni 2019

Stiekem weten ouders het al lang, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Schermen (laptops, tablets, mobieltjes) zijn erg slecht voor de ogen en gezondheid van uw kind. Dit werd ook bevestigd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Wie ’s avonds te veel op tablets en mobieltjes kijkt, slaapt slechter en minder.

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van schermen die blauw licht uitstralen leidt tot wel 40 minuten minder slaap per nacht. Daarnaast worden kinderen ‘s nachts vaker wakker en hebben ze meer moeite om in slaap te vallen. 22% van de kinderen tussen de 8 en 13 jaar kijkt iedere avond op een scherm. Bij jongeren van 13 en 18 jaar is dat maar liefst 83%.

De beste manier om dit probleem te voorkomen is natuurlijk om ’s avonds geen gebruik te maken van tablets of smartphones. Dit is in de praktijk nog niet zo eenvoudig. Mocht uw kind toch veel naar het scherm van de tablet of telefoon kijken, maak dan gebruik van de 20-20-2 regel: Tot je 20ste na 20 minuten dichtbij kijken een pauze van 2 minuten, waarbij je minstens 20 meter in de verte kijkt. Én twee uur per dag buiten zijn.

Een andere oplossing is een blauwlichtfilter in de vorm van en bril. Fabrikanten van moderne brillenglazen leveren vaak brillenglazen die zijn ontworpen voor kinderen en jongeren die veel gebruik maken van schermen met blauw licht.

Voor niet-brildragers is er ook een oplossing. Vingino Eyewear levert bijvoorbeeld brillen met glazen zonder sterkte, maar wel met een blauwlichtfilter. Deze zijn bij ons in de winkel verkrijgbaar. Als je dus geen bril nodig hebt of bijvoorbeeld contactlenzen draagt, is dat een goede en betaalbare oplossing. Ze beschermen je ogen en voorkomen slaapproblemen.